Leuk dat jullie het avontuur aangaan in deze locatie-gebaseerde leiderschapsreis. Bij de verschillende locatiemarkeringen op de kaart krijgen jullie foto's te zien. Elke foto is een hint waar jullie kunnen een QR code kunnen vinden. Scan de QR codes om naar de webpagina met de bijbehorende opdracht te gaan. Na elke opdracht krijgen jullie een link naar een kaart met een volgend stukje route. Vind alle QR codes, voer alle opdrachten uit om deze speurtocht te voltooien. Succes en veel plezier!

Opdracht: De Bateson wandeling 

Duur: 30 minuten | groepsopdracht (minimaal 2 deelnemers)
Inleiding

Ontwikkeling en verandering worden in grote mate bepaald door de wijze waarop we denken en leren. Onze manier van denken beïnvloedt immers ons vermogen om te leren, en hoe meer we (kunnen) leren, hoe meer we ontwikkelen en hoe meer verandering we kunnen aanbrengen. In onszelf, en daarmee vaak ook in onze omgeving.

De antropoloog Gregory Bateson heeft een model ontwikkeld dat de niveaus beschrijft waarop wij denken, leren en veranderen. Deze niveaus zijn later verder uitgewerkt door de NLP Coach Robert Dilts.

Dit model, De logische niveaus van Bateson, of De logische niveaus van denken, leren en veranderen gaat er vanuit dat er 6 logische niveaus zijn waarop mensen denken, leren, veranderen en functioneren. Het niveau waarop iemand zit is in grote mate bepalend voor zijn verandervermogen en ontwikkelpotentie.

Opdrachtbeschrijving

Deze oefening is een geleide meditatie of visualisatie oefening.
Eén van de deelnemers leest een script voor aan de andere deelnemers, de deelnemer die het script voorleest neemt plaats op het bankje. De andere deelnemers blijven staan, op het veldje voor het bankje in een rij naast elkaar en volgen al luisterend (met gesloten ogen) het script dat wordt voorgelezen.
Tip bij het voorlezen: laat voldoende stilte vallen (+/- 15 tot 30 seconden) tussen de vragen zodat de andere deelnemers de vragen in hun hoofd kunnen verwerken.

<<<  Bateson geleide meditatie script Versie: 1.1 >>>

Auteurs: Keimpe de Heer & Caroline van der Linden

Inleiding > Vanaf dit punt voorlezen

Rustig ogen dicht, let op ademhaling

Welke vraag of uitdaging ervaar jij in je dagelijkse werk. Iets waar je je niet goed bij voelde of iets wat je wel doet maar niet gelukkig mee bent. Of anders iets dat steeds niet lukt of waar je de moed om het aan te pakken niet goed kunt vinden.

Neem deze vraag of uitdaging (ik zal het uitdaging blijven noemen) mee op je pad in deze visualisatie oefening.

Check of iedereen een uitdaging heeft.

 

  1. Omgeving

Startend in het nu, stel jezelf voor met je uitdaging in je dagelijkse werkomgeving.  Waar ben je nu? Hoe ziet de situatie eruit waarin je je uitdaging ervaart? Wat zie je letterlijk om je heen?

Zijn er andere mensen bij? Wie zijn dat? Wat zeggen ze over deze situatie en over jou? 

Wat ervaar je ten aanzien van je uitdaging in deze situatie?

Maak het eens concreet:

Wat denk je?

Wat hoor je ?

Wat voel je? Hoe vrij of onvrij voel je je? Voel je je veilig?

Welke middelen staan jou ter beschikking in deze situatie? Welke ondersteuning is aanwezig?

 

En terwijl je je helemaal bewust bent van je omgeving, zet je een stap naar voren naar gedrag.

 

  1. Gedrag

Bewust van je handelingen, je gedrag en je houding, vraag je jezelf af: Wat ben je op die plek aan het doen in deze situatie?

Wat hoor je jezelf zeggen hierover?

Welke houding neem je aan?

Tegen wie praat je en wie zoek je op? Met wie wil je praten maar zoek je niet op?

Hoe doe je de dingen die je doet?

Stel dat je een camera bent en je neemt alles op wat er te zien is en te horen is over jou op jouw plek t.a.v. deze situatie, wat registreer je dan allemaal?

Zet weer een stap vooruit (vaardigheden)

 

  1. Vaardigheden/vermogens

Wat kun je nou echt goed? Waar blink je in uit?

Waar blijkt dat uit?

Op welke vlakken vind je dat je echt lef hebt getoond? Dat je de dingen echt bent aangegaan?

In hoeverre heb je dat (al) ingezet t.a.v. jouw uitdaging?

Wat kun je nog meer, wat je eigenlijk niet echt inzet, wat je jezelf steeds weer voorneemt, maar steeds weer niet aan toekomt?

 

Zet weer een stap vooruit (naar overtuigingen)

 

  1. Overtuigingen en waarden

Welke overtuigingen heb je over je uitdaging? (Die steeds maar opkomen “zie je wel”?)

Welke  overtuigingen heb je over de mensen die er bij betrokken zijn?

Kijkend naar jezelf, waar ben je trots op? Waar niet?

Wat is er belangrijk aan wat jij doet?

Waarom ben jij waardevol in je werk?

Wat zou je niet meer hebben als je zou stoppen met het werk dat je nu doet?

Waar gaat het eigenlijk om voor jou?

Wat maakt dat jij je wilt inspannen hiervoor? 

 

Zet weer een stap vooruit

 

  1. Identiteit

Wat is typerend aan jou?

Wat maakt je tot wie je bent, wat is jouw eigenheid?

Wat zegt jouw uitdaging over jezelf? 

Ben je jezelf in jouw uitdaging?

Hoe word je gezien door anderen in je uitdaging?

Zit je in je kracht?

Geef je richting en neem je regie of laat je je leiden door het moment, door anderen?

Kom jij helemaal uit de verf?

Ben jij in harmonie met jezelf? Ben je in balans?

Zet weer een stap vooruit

 

  1. Missie / spiritualiteit

Als je een goede dag hebt gehad op je werk, wat is er dan gebeurd?

En wat was jouw aandeel daarin? 

Waar word je blij van, wat geeft jou een doel en betekenis?

Welke bijdrage wil jij geven aan de wereld, en welke bijdrage aan je organisatie en aan anderen?

Welk onwrikbaar geloof heb je?

Welke opdracht heb jij te vervullen in het leven? 

Wat is jouw missie? 

 

HET KEERPUNT, draai 180 graden

Blijf verbonden met je missie(6) en stap vooruit en daarmee daal je af naar je identiteit(5)

 

5) Identiteit

Blijf bewust van wat je wilt bijdragen, jouw opdracht.

Als je dat wil bijdragen vanuit je missie, welke rol heb je dan te pakken?

Hoe wil je gezien worden door anderen?

Hoe wil jij herinnerd worden? Wat blijft van jou bij?

Wie wil jij zijn?

Wie kun je zijn met de middelen die je hebt?

Blijf verbonden met je missie en houd contact met je identiteit,  zet een stap vooruit naar je overtuigingen + waarden

 

  1. Overtuigingen en waarden

Welke overtuigingen en waarden brengen je dicht bij wie je bent,  je identiteit?

Waar ben je trots op? Wat voelt fijn?

Welke overtuigingen over jezelf helpen je?  

En welke overtuigingen over jezelf hinderen je om te kunnen doen wat jij wil doen?

Welke overtuigingen ga  je nu loslaten? 

Welke overtuigingen hou je vast? 

Welke overtuigingen pas je aan?

 

Zet een stap vooruit naar het niveau (3) van vaardigheden.

 

  1. Vaardigheden/vermogen

Levend vanuit je nieuwe set van overtuigingen, welke vaardigheden zou je dan in de praktijk kunnen brengen?

Wat ga je ontwikkelen?

Waar kun en waar wil je energie op zetten? 

Waar kun je op gaan excelleren? 

Wat kun je verder gaan uitbouwen?

Met welke vaardigheden ga je anderen meenemen in jouw opdracht en in beweging brengen?

 

Zet weer een stap vooruit

 

2) Gedrag

Wat zie je jezelf vanaf nu anders doen? Wat zien anderen veranderen in jouw gedrag?

Waar word je (weer) zichtbaar op?

Welke prioriteiten ga je stellen aan jezelf en welk gedrag wil je zien bij anderen?

Hoe sta je nu?

Hoe voelt dat?

En stap tot slot terug in de werkelijkheid en je werkomgeving. 

 

  1. Omgeving

Merk je verschil? Nu je pro-actief stuurt vanuit je missie, jezelf profileert vanuit je overtuigingen en herkend wordt op je vaardigheden en je gedrag? 

Ervaar je iets anders nu je weer terug bent in je werkomgeving? 

Waar ben je je bewust van geworden? 

Wat is voor jou heel helder geworden?

Wat zijn jouw nieuwe voornemens?

Let op je ademhaling, open rustig je ogen wanneer je er weer aan toe bent. 

Welkom terug.

 

<<< EINDE OPDRACHT >>>>
KLIK HIER VOOR HET VOLGENDE DEEL VAN DE ROUTE